Reflektioner från Almedalen del 5: Skolans betydelse som samhällsgenerator

Jag trodde för bara några månader sen att jag inte var intresserad av skolfrågor. Visst man kan engagera mig i det mesta, men jag trodde att jag behövde begränsa mig någonstans. Jag jobbar inom vården – inte skolan – så min åsikt var att andra förmodligen var bättre lämpade att uttala mig om skolan än jag. Den åsikten har förändrats radikalt och jag anser numera att skolan är något som berör de mest stora och fundamentala frågorna av vår existens och därför berör oss alla.

Handlar de viktigaste skolfrågorna om vi ska ha betyg för skolungdom i sexan eller fyran…? Det kan man tro om man lyssnar till den rådande politiken.

Under Almedalsveckan fick skolfrågan under Gestaltakademins ledning ta utrymme även i dialog hos oss tillsammans med en expertpanel med personer från Friends, SAG och Skolvåren. Rubriken var ”Dialogen i skolan – en förutsättning för trygghet”. Många viktiga tankar dök upp och fick mig att reflektera vidare.

Några som iS! har haft en hel del att göra med och som iS! också kommer ha en workshop under det internationella projektet LiFT med den 23 augusti på Globala gymnasiet kring skolfrågorna är Skolvåren (läs mer om projktet och anmäl dig på liftsweden.com). De ställer den för många provokativa frågan ”Varför skola?”. Detta varför, när vi går bortom den initiala reaktionen och börjar fördjupa sig i detta inser vi snart kan appliceras på allt. Varför jobb? Varför tillväxt? Varför klimatfokus? Varför vård? Varför politik? etc.

Frågorna för oss inte till några snabba svar, utan snarare djupare frågor i stil med: Vilket samhälle vill vi skapa? Hur fångar vi och främjar människors inneboende kraft och kreativitet? Hur skapar vi meningsfullhet och samtidigt tar hand om vår planet? Börja med att titta på de grundläggande behoven vi har; att få känna oss älskade, uppskattade, betydelsefulla och respekterade. Att få leva i en värld där maten vi stoppar i oss och luften vi andas främjar vår hälsa istället för att bryta ner den. Där vi slipper oroa oss över basala behov som mat, bostäder och trygghet. Och på en högre nivå; där vi känner att vi gör saker för att vi vill och ser ett behov av att bidra och inte för att någon tvingar oss. Hur skapar vi ett ekonomiskt system, arbeten och en skola som främjar allt det här? Vilka utmaningar står samhället inför 2026 (då de som börjar ettan nu i höst tar studenten och går ut i arbetslivet) och ännu längre fram?

Skolan är kanske vår mest samhällsskapande instutition. Vi går alla igenom den (hemskolning är föbjudet i Sverige). Lärarna blir lätt slagpåsar när något går fel. Det blir en debatt om att höja lärarkompetenser och få barnen att sköta sitt arbete, samtidigt som det skapar reformtrötthet när inga tillämpningsstrategier lärs ut, bara direktiv om att ”så här ska ni göra”. För att referera till Reinfeldts tal igen, fast i en mindre positiv kontext än i mitt första Almedals-blogginlägg; blir svaret om sjunkande betyg i matte verkligen mer matte på schemat? Är det inte mer intressant att titta på varför och hur vi lär ut matte? Hur skapar vi motivation? Varför sjunker betygen? Hur får vi kunskaperna eleverna förväntas ta till sig att kännas relevanta för dem? Fredrik Reinfeldt avslutade sin motivering om mer matte på schemat med att låtsas vara en besviken elev som anklagade honom för att komma från en annan planet. Hans faderliga svar var att: ”Du kommer att tacka mig sen”.

Är det den typen av skola vi vill bygga? Ett klassiskt exempel på där auktoriteter ska lydas blint utan att ifrågasättas? Där man ska utföra uppgifter utan att förstå varför man ens gör dem? Eller vill vi skapa en skola där elever känner glädje, motivation och maktfullkomlighet kring att kunna skapa sig den vardag de vill och få vara med och forma samhället så som de önskar?

Padma Schrewelius

Padma Schrewelius

Jag skriver personligt utifrån ämnen som engagerar, berör och utmanar mig. Hoppas att jag också kan förmedla detta till er läsare. Jag bloggar också på sexochsamhalle.com

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Spamskydd *