Moralisk kompass

Det går att betrakta mänsklighetens historia som en enda lång resa av laissez-faire. Begreppet har både en allmänt nedlåtande betydelse som ”låt gå-attityd” – och en intellektuell grund från 1700-talets Frankrike till ”Nationernas välstånd, av ingen mindre än Adam Smith.

I den senare betydelsen ligger en grund för liberalismen i samhället. Att inte gå in och försöka styra upp för mycket. Men, som vanligast är, saker och ting behöver balanseras.

I vår tid sitter vi på termostaten för den globala uppvärmningen, men låtsas som att det inte går att åtgärda. Nu när den femte klimatpanelen har enat världen, så kan vi inte spela rollen av marginella figurer i naturen. Mänskligt beteende, konsumtion, har bevisligen satt världen i ett farligt läge. Vi är inte längre lite klotter i marginalen på en bok som naturen skriver. Vi håller som bäst på med att refusera och bryta ned denna bok. Vi har ett moraliskt val.

Vi är ansvariga för våra livsbetingelser på jorden och behöver därför utveckla en moral därefter. Den senaste generationens evolutionsbiologer verkar har läst vad Charles Darwin faktiskt skrev i exempelvis ”Om arternas uppkomst”. Att vi och djuren har en medfödd samarbetsmoral. Darwin skrev på två ställen om kampen för överlevnad, på 50 ställen om naturens samarbete och på 95 ställen om naturens kärlek. Samtidens uttolkare snöade in i överlevnadskampen…

En kompass utgår från naturen - den magnetiska nordpolen för oss på norra halvklotet. Låt oss tillsammans finna vårt gemensamma Syd, Väst, Nord och Ost.
En kompass utgår från naturen – den magnetiska polen styr kompassnålen. Låt oss därför tillsammans finna vårt gemensamma och moraliska Syd, Väst, Nord och Ost.

Som världsmedborgare är vi födda i något av världens länder. Men dagens konsumtion påverkar – både i innovation, produktion, handel och miljökonsekvens – hela världen. Som världsmedborgare har vi samma ansvar för helheten och samma rättigheter som människor.

Vad jag eller du ”tycker”, tillhör egoismens logik. Men tillför egentligen inte så mycket. Idag byggs sociala identitet på status eller politiska etiketter. Politik blir ett tillhygge eller en markör för ”rätt eller fel” värderingar. Moraldiskussioner förs ofta under en politisk täckmantel.

Politik utövas idag som en kamp mellan konkurrerande intressen, en strid mellan ljus och mörker. Debattörer med ”fel åsikt” får inte framträda. Partipiskan viner. Skolor och arbetsplatser blir politiska arenor. Politik blir vår tids religion och filosofi.

Kontakten mellan människor bryts ned när vi bara kan umgås i vissa kategorier. Det sociala kontrakten utarmas när vi bedömer människor efter deras politiska inställning. Vi förnekar då deras mänsklighet (och vår egen). Vi kallar varandra rasister, partiska och fastnar i ”vi-och-dom”.

Men det mänskliga är inte politiskt. När vi dömer vår granne, släkting eller före detta vän utifrån politiska mått – då har våra värderingar nog spårat ur.

Samarbete och samutveckling kan vara en framkomlig väg för att skapa en modern, moralisk kompass. Utan ett politiskt rätt eller fel.

Per Hörberg

Per Hörberg

Beteendevetare och författare kring ledarskap, organisation och personlig utveckling. ”Samarbetsminister” för lösningar i samhälle och organisation. En patriot som är stolt när Sverige gör rätt och som vill påverka när det går fel.

Per är morfar och farfar, en seglare som gillar att sporta och bidra till det globala samhällets utveckling. Har bidragit till två stabila friskolor på Lidingö. Leder initiativ Samutveckling! och Wellnessguide. Förr IKEA-chef och reservofficer, nu koordinator av relationer så att chefer blir ledare, grupper blir team och så att medarbetare och medborgare blir samutvecklare!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Spamskydd *