Blunda inte för rasismen

karrtorpNY_1115652cDå och då, lite oftare än förr, uppstår fysiska konflikter i vårt land. Det land som inte varit i krig på ett par hundra år, men som alltid hyst inre spänningar.

Rigida vetenskapsmän kallar det för anomalier, sådant som inte passar in i grundhypotesen. I vårt ekonomiserade, globala samhälle finns denna rigiditet hos många beslutsfattare. Inte minst hos dem som dessutom råkar vara ekonomer. Det finns en ny beteckning för dessa – de är ”ekoner”. Personer som är fullständigt logiska, men inte speciellt resonabla. De kan exempelvis hävda rationaliteten hos den allt fetare amerikanska befolkningen, genom att säga att de räknar med vetenskapens framsteg om ett piller mot diabetes. Med den logiken finns inget att invända mot att bli fet – om man är ekon, vill säga.

Det ”ekoniska tänkandet” för fosterlandet Sverige bygger på en bestämd logik. Den att vi är lite mer förskonande från elände än andra länder. Kravaller i Kärrtorp, Tensta eller återkommande bilbränder i Smögen blir i sammanhanget enbart anomalier.

Men befolkningen i exempelvis Norden består inte bara av dessa, logiskt fulländade och rationella ekoner. Det består, nog ända, mest av människor. Människor har vi blivit, genom evolutionen, genom att vara rädda för olika saker. Samtidigt vänjer vi oss med situationer och tillstånd. Till och med förlamade personer kan, efter en tid, leva ett rikt liv när fokus flyttats från förlamningen till livet.  Undantagen är kronisk smärta, återkommande oväsen och allvarliga depressioner – detta plågar den drabbade konstant.

Frågan är då vad det är som plågar rasistens så mycket att hatet består, år efter år? Och frågan är samtidigt varför ”den tysta massan” är så tyst. Att vi inte ser, förstår och accepterar saker och ting som de är?

Avskiljandet är rasismens första steg. De pekar ut en grupp och fråntar dem deras mänsklighet och berättigande. Om du bor i Sverige och inte är jude, mörkhyad eller rom, så behöver du ha kontakt med dig själv och vara en kännande människa, för att inse att vi har rasism i Sverige.

Varför står pristagaren Jason Diakité i Riksdagen och bedyrar sin lojalitet till nationen Sverige, med sitt svenska pass i handen? Varför behöver Borozzo Tavakolis berätta hur duktig han är, för att känna att han är värd en plats i det svenska samhället?

Därför att vårt samhällsklimat består av tydliga rasistiska inslag. Eller hur skulle du själv känna dig om några andra skulle ifrågasätta ditt existensberättigande och varande inom Sveriges gränser?

Om du är ekon, då har du säkert någon logisk princip som gör dig trygg i ditt reservat av likasinnade. Men om du är människa, så är det hög tid att känna efter och reflektera över vår samhällskultur.

Polisen missbedömde kraften i Kärrtorp i december och media rapporterade tafatt. Så går det när man blundar för det som är. Insatsen blir tafflig.

Per Hörberg

Per Hörberg

Beteendevetare och författare kring ledarskap, organisation och personlig utveckling. ”Samarbetsminister” för lösningar i samhälle och organisation. En patriot som är stolt när Sverige gör rätt och som vill påverka när det går fel.

Per är morfar och farfar, en seglare som gillar att sporta och bidra till det globala samhällets utveckling. Har bidragit till två stabila friskolor på Lidingö. Leder initiativ Samutveckling! och Wellnessguide. Förr IKEA-chef och reservofficer, nu koordinator av relationer så att chefer blir ledare, grupper blir team och så att medarbetare och medborgare blir samutvecklare!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Spamskydd *